Idag ska vi gå igenom hur man kan göra en design av en fidget spinner i Autodesk Fusion360. Har gjort en screencast och laddat upp på Youtube. Men tänkte även skriva lite om stegen här. Första delen gör vi ett kullager och i steg 2 gör vi resten av fidget spinnern.

Steg 1: Extruderar

Börja med att skapa en cylinder som ska vara innerdelen av kugghjulet.

Steg 2: Revolve Cut

Skapar ett spår i cylindern som ska hålla kulorna. Vi använder kommandot “Revolve cut”.

Steg 3: Skapa kulorna

Skapar sfärer som vi placerar med hjälp av ett cirkulärt pattern.

Steg 4: Gör Kullagret klart

Skapar en ring och gör ett hål i mittcylindern. Och vi är klara med vårt kullager.

Steg 5: Skapar vår ram

Ritar vår ram som en skiss och sedan extruderar den så den får en tjocklek.

Steg 6: Kopierar kullagret och gör klart fidget spinnern

Skapar en kopia på vårt kullager och placerar in dem i hålen på ramen. Lägger även till fillets. Vi har gjort klar våran fidget spinner.

Hej mitt namn är Jakob och är 38 år gammal. Jag gillar att skapa saker i CAD. Använder mest FreeCAD och Fusion 360, men har testat de flesta CAD-program. Jag programmerar också i c#, python och Java. Skapar även appar i Android. Tycker även om fraktaler och att fotografera. Långa promenader i naturen är också skönt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.