Hur gjuter man egna smycken i Tenn?

Sharing is caring!

Jag har ritat egna smycken i Fusion 360. Skrivit ut dem med hjälp av 3d-skrivare, använt gjutlera och gjort en egen avgjutning och gjutit dem i tenn. Inte perfekt resultat men bra nära. Urläckert att göra något eget ifrån Fusion 360.

Fusion 360.

Här är bilder ifrån spöket utskrivit i 3d-skrivare.

Med hjälp av gjutlera har jag sedan gjutit smycket i tenn. Går att göra detta om det inte är alltför stort.

Utskrivit smycke i plats, använt Shapeways. Ett smycke kostar ungefär 50kr att skriva ut i platst. Tyvärr dyr frakt.
Här har jag fyllt den ena ringen med gjutlera och tryckt ner spöket till hälften. Sedan talk. Sedan fylls den andra ringen med gjutlera och packas.
Här är hålrummet när jag lyft bort figuren. Man får vara försiktig och använda en pincett.
Här är det färdiga resultatet där man har ingjutningskanalen kvar. Tyvärr fick vi porositet mittemot ingjötet.
Ett färdigt smycke, ganska bra men inte perfekt. Man får putsa lite mer på plastfiguren så att man får jämnare kanter.

Ett roligt projekt och ett test hur det skulle vara att göra egna smycken. Det går att göra egna smycken på detta sätt. Att skriva ut smyckena i plast och sedan använda gjutlera. Men svårt att få perfekt varje gång och det tar lång tid.

Detta var ett prov, kommer göra det som en hobby ibland. Inte lämpligt att starta ett företag och göra egna smycken alldeles för tidskrävande.

Kan max göra något smycke per dag och svårt att öka takten.

ps. Hade behövt en liten slipsak för att få kanterna jämnare, alternativt en liten fil. Någon som har något bra till detta?

/Jakob

ps. När jag har granskat själva modellen är det ställen som har väldigt korta mått. Jag jobbar just nu med att göra den lättare att gjuta. Tar bort öppningen för det andra ögat. Nu har jag problemet att det blev inte så snyggt. Återkommer när jag har en ny modell. Har inte testat att gjuta min supermanlogga, tyvärr har den också små detaljer som gör det svårt att få hållbart när man gjuter i tenn.

Funderar att ta fram lite rejälare detaljer som är anpassat för tenngjutning. Har ju över 100 smycken kanske kan välja de som är lite rejälare.

ps. Vill du ha tillgång till mina 3d-modeller har jag dem här: https://ekurser.jakobia.se/courses/3d-modeller

ps. gjort en modifiering på mitt spöke, men är inte nöjd. Tycker det ser konstigt ut med ögat. Nu när jag tittar på det ser det riktigt dåligt ut. Kommer göra en symmetrisk design där jag speglar vänsterhalvan, sedan blir det att skriva ut igen. Har två smycken att prova gjuta får se om jag pallar gjuta på söndag. Är ganska mycket meck. Men spännande man vet liksom inte alls vilket resultat det blir, nästa smycke att gjuta är superman.

Det blir ett svårt smycke där jag har för tunt kring hållaren till halsbandet. Slarvigt att inte se det tidigare. Får skriva ut ny smycken och göra en ny beställning efter jul, fantastiskt billigt pris på shapeways, ett plastsmycke kostar ungefär 50kr inget svenskt företag som kan tävla med det priset. Och väldigt bra kvalité.

Men visst hade det varit roligt med en egen 3d-skrivare, hade man haft en verkstad så hade jag nog köpt det.

ps. Nu har jag gjort en design som är redo för att skriva ut igen. Nu har jag bara klurigheter att det blev porositet när jag gjöt.

Jag får göra en matare så att jag får porositet i mataren istället. Jag kapade bort högerdelen och speglade den vänstra sidan. blev jätte bra ska bli roligt att göra pacman smycken i tenn. Blir fina presenter! =) Först en bild utan hål för kedja, har lite att fundera på om hur jag ska utforma hålet blir inte riktigt bra.

Så här ser det ut nu:

Och med hål för kedja:

Hur gjuter man egna smycken i Tenn?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to top
Holler Box
Vänligen gå med i vårt Nyhetsbrev för att inte missa någon uppdatering! Nyhetsbrev
Holler Box