Vi använder som stöd Karl T. Ulrich och Steven D. Eppinger bok “Produktutveckling Konstruktion och design”. Vi använder följande sex steg för att identifiera möjligheter.

1. Utarbeta ett Styrdokument

Styrdokument:

Att skapa en fysisk produkt i kategorin kattleksak.

2. Generera många möjligheter

Personlig Passion

Introduktion: Jag har personligen en passion av foto, discgolf och fiske. Jag skissar på några förslag som är kopplade till dessa intressena.

Förslag 1: Att göra en mini-frisbee med fjädrar i kanten och i ett mjukt material som gör att man kan kasta den inne.

Förslag 2: Att göra olika drag som man kan fästa i ett fiskespö, fjädrar och olika djur. Så man kan öva kasta samtidigt som katten får leka.

Sammanställa listor med fel

Olika fel och problem med kattleksaker:

  1. Att katten tröttnar efter 30 min, bara rolig och nyfiken i början.
  2. Kattleksaker med fjädrar brukar tappa sina fjädrar fort.
  3. Att pinnen knäckts för klent dimensionerad.
  4. Att en del lossnar och kattleksaken går sönder.

Vi skapar förslag som är lösningar till vår lista på vanliga problem.

Förslag 3: Överraskningslåda med en timer där det kommer vattenånga varje timme och överraskar katten. Byte av olika leksaker.

Förslag 4: Fjädervippa med en utbytbara fjädrar

Förslag 5: Att göra en klassisk fjädervippa men ordentligt tjock eller med ett hållbarare material.

Skapa möjligheter ur existerande resurser

Med resurser menas förmågor, kärnkompetens och konkurrensfördel. Vi att skapa konkurrensfördel måste resurser vara:

Värdefulla(Valuable), Sällsynta(Rare), Inte imiterbara(Inimitable) och Icke-utbytbara (Nonsubstitutable). Allt detta förkortas VRIN. Vi försöker skapa en produkt enligt detta, vilket kräver mycket tankeförmåga.

Förslag 6:

Studera kunder

Hänsyn till trender

Imitera, fast bättre

Sök i dina källor

3. Sålla möjligheter

4. Utveckla lovande möjligheter

5. Välja exeptionella möjligheter

6. Reflektera över resultatet och processen