Du vill göra en svensk satsning och sälja e-kurser, vilken plattform skall du då välja? Det finns många olika system att välja på men inte så mycket för Sverige.

Docebo:

Smakar det så kostar det, med Docebo får du mest funktioner och det är bra översatt till svenska med integrerad betallösning.

Lägsta pris för Docebo är för 300 aktiva användare, och varje aktiv användare kostar $3.33, vilket blir som lägst 10 000kr/månaden.

Med andra ord måste du ha ordentligt med försäljningar av kurser eller kurs för att det skall löna sig. Dina kurser måste hålla hög kvalité så du kan ta några tusen per kurs, annars kommer du inte få det att gå ihop.

Man får tillgång till Android och Iphone app men vet inte riktigt exakt vad de menar med detta. Att släppa en app kräver att man har ett utvecklarkonto så det känns som att Docebo har en generell app som gör att man kan komma åt just din portal. Är inte riktigt samma sak som en app ingår.

En annan unik funktion är att man kan importera kurser men fick olika besked om dessa kunde säljas vidare, enligt text på hemsidan får man inte sälja dessa till 3:part vilket låter rimligt.

Hur mycket kurser kostar som man importerar vet jag inte men hade varit intressant om man hade haft möjlighet till att sälja dessa vidare. Men att köpa kurser och sälja på sin plattform kan man ju göra utan Docebo så denna funktion klarar man sig utan.

En annan funktion Docebo har är gameification, att man får badges när man har klarat en kurs, vilket kan vara trevligt men eftersom man inte vill ha för många aktiva användare så känns denna funktion meningslös. Betalar man för aktiva användare så kommer man tvingas att sälja tidsbegränsade kurser för att inte riskera att få för hög kostnad.

Dock ser Docebo väldigt proffsigt ut och bra översatt till svenska med massor av funktioner. Dock saknar jag möjlighet att växa. Utan att betala för mycket i början.

En sak som är dåligt är att de gömmer sin kurs-sida med att man måste logga-in för att ha tillgång. Det är mycket dåligt för SEO och man får inte chansen till gratis trafik och mer försäljning.

Ett räkneexempel vid användning av Docebo:

Kostnad första året: 300*3,33*12 dvs ca 120 000kr om året.

Intäkter: Ett bra år, 300*2500*12, du får in 9000 000kr. Du har en kostnad på 1% av kostnaden.

Du säljer 10 kurser i månaden: 10*2500*12. 300 000kr, betalar igen kostnaden med råge.

Tictac:

Du anser att du inte har kompetens själv och vill ha hjälp av experter, du anlitar ett svensk företag och deras system.

De har möjlighet att sälja ett enklare system än Docebo, deras egna system Go!. De har även samarbete med Docebo om du kräver något mycket mer avancerat.

Go! är perfekt översatt till svenska och enklare och mer avskalat. Det kostar 50k i start avgift och minsta kostnad 2500kr i månaden.

Du betalar för registrerade användare och varje 10gig du växer med kostar ytterligare 500kr i månaden. Du börjar med 50 användare sedan blir det bara dyrare och dyrare.

Minus: Du har ingen betallösning integrerat så det krävs manuellt arbete med att lägga till och ta bort användare.

Har du en framgångsrik elearning portal så kommer denna lösning snabbt bli lika dyr som Docebo fast med mycket mindre funktioner.

Räkneexempel:

Första året om du har minsta möjliga användare: 50k+30k =80k.

Andra året om du är framgångsrik: 12 000*12 = 144 000. Dyrare än Docebo, räknar med att du har några tusen användare och extra lagring.

Slutsats:

Dyr temporär lösning och de verkar inte lita på sitt eget system när de använder Docebo som återförsäljare.

Thinkific:

Detta är ett intressant alternativ där man har möjlighet att växa som partner. Man man börja ifrån 0kr och sedan när man får in mner pengar har man råd att uppgradera.

Räkneexempel: från $99 och som högst $500, finns även billigare konto men rekommenderar det för 99 att börja med där ingår allt du behöver för att komma igång och för att branda dig korrekt.

Synd att det inte är perfekt översatt men det kan man ganska lätt hjälpa dem med, det ingår stöd för många språk.

Möjlighet att sälja via klarna och faktura.

Möjlighet att dela intäkter och och affiliate program vilket är två mycket intressanta funktioner som kan vara guld värda om man använder det rätt.

Plus: Kan börja starta sälja kurser till en låg kostnad.

Har du inte råd att köpa en en kurs av hög kvalité kan du erbjuda kursskaparen %, se bara till att han har f-skatt annars kan du få problem.

Genom att låta andra webmasters marknadsföra dina kurser via ett affiliate program slipper du kostnad av marknadsföring.

Bra möjlighet att växa!

Mycket SEO vänligt där man har möjlighet att skapa sidor som rankar och drar in pengar med hjälp av fri trafik ifrån sökmotorer.

De är ett stort företag med liten risk för att kursa.

Du får 100% av försäljningen av dina kurser, skulle du ha en udemy-kurs får du högst 50% av kursens försäljning och oftast mycket lägre intäkt.

LearnWorlds

Med funktioner är LearnWorlds unikt. Modernt och med flest antalet funktioner. Men anledningen till att jag rankar dem efter Thinktific är alla medlemskap kostar. Och LearnWorlds är Thinkifics största konkurrent och har även apps där man kan lägga till extra funktioner.

En nackdel är att man inte kan få sidan översatt till lika många språk men det finns en språkfil som man kan översätta själv. Det blir ju extra kostnad. Kostnaden blir lite mer än Thinkific.

Fördelar som är unika är att den har stöd för SCORM och man kan få appar till sin läroplattform.

Ska man satsa på utbildning så är kostnaden för att hyra plattform låg jämfört vad det kostar att skapa utbildningen.

Jag tycker att man kan köra både Thinkific och LearnWorls för att ha en reserv plattform. Man kan testa och köra ett språk på den ena plattformen och ett annat på den andra.

Är pengar inget problem och man ska satsa med eget företag och man ska köra med språket engelska så är Learnworlds det bästa att välja. Men annars Thinkific. Men Thinkific och LearnWorlds är väldigt lika och lätt att flytta om något skulle kursa.

Sammanfattning:

Anser att Thinkific är möjligheten där man har störst möjlighet att börja smått och växa utan att kostnaderna skenar iväg.

Satsar man på Elearning består kurserna av videos. Det är ingen katastrof om man inte väljer rätt, lätt att flytta video-kurserna till önskat system. Det är omöjligt att veta vilket system som är bäst innan man provat live.

Elearning är en mycket intressant investering med bra möjlighet till en fin passiv inkomst, första året kan bli dyrt vid inköp av nya kurser, resterande år har man möjlighet att få passiva intäkter.

Även om en kurs kostar 150 000kr att köpa in krävs endast ca 50 studenter för att betala av kursen, resten blir vinst.

Systemen är avancerade med oftast väldigt användarvänliga det krävs inte mycket för att publicera en kurs och börja ta betalt.

Beroende på vilken taktik man har kan det bli ett problem om man inte kan ge support till kursen, det betyder ganska mycket om man kan svara på fråger som är relaterade till kursen.

Lösningen är att man även erbjuder fysiska kurser till de som inte är lika självgående.

Extern kostnad kan bli att ta en en webbdesigner som hjälper till med design. Det är en extern kostnad som kan vara värd en investering. Systemen är byggda kring templates som gör det lätt att justera en unik design.

Säljer man samtidigt fysiska kurser kanske man ska komplettera och inte ersätta dina fysiska kurser. Vet inte riktigt vad som är bäst.

/Jakob


Jakob Andersson

Ingenjör som gillar CAD och Produktutveckling. Jobbat med elearning sedan 2016. Finns på lite olika plattformar med olika kurser i CAD.

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

RSS
Follow by Email
YouTube
YouTube
Pinterest
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Tiktok