Det finns många fördelar med onlineutbildning. Förutom flexibilitet och kostnad, erbjuder detta inlärningsformat också en ökad grad av anonymitet. Studenter som anmäler sig till onlinekurser måste dock motivera sig själva för att slutföra sina studier. De bör också ta sig tid att studera, eftersom de kanske inte får en chans att interagera med sina klasskamrater i det traditionella klassrummet. Följande artikel kommer att ta upp dessa fördelar och nackdelar. Dessutom kommer den här artikeln att undersöka effekten av onlineutbildning på traditionella klassrum.

Anonymitet

Användningen av anonymitet i utbildningsmiljöer online utgör en unik utmaning för studenter. Interaktion ansikte mot ansikte med föreläsare och kamrater är avgörande för en framgångsrik inlärningsupplevelse, men onlineutbildning begränsar potentialen för denna anslutning. Utan en fysisk anslutning kan föreläsare inte känna igen studentidentiteter, identifiera studenter som utmärker sig i onlinesessioner och ge ytterligare stöd. Dessutom försämrar anonymiteten för onlineutbildning de sällsynta möjligheterna till konstruktiv interaktion i klassrummet.

Inom högre utbildning finns en viktig debatt om huruvida anonymitet är en fördelaktig och nödvändig aspekt av onlinelärande. Författarna diskuterar båda sidor av frågan och erbjuder strategier för att skydda den akademiska integriteten. De utvärderar implikationerna av både social närvarodynamik och autentiska uttryck från elevernas sida. Förutom att utforska de sociala fördelarna med anonymitet, tillhandahåller de strategier för att främja och upprätthålla social närvaro, såsom instruktionsdesign. Vidare utforskar de hur anonymt deltagande påverkar inlärningsupplevelsen.

Anonymitet i utbildning på nätet kan också hjälpa elever att konstruera nya identiteter. Genom att ta bort sin identitet online kan eleverna konstruera en helt ny. Enligt Burbules använder elevernas onlineinteraktioner aspekter av deras verkliga jag. Faktum är att den virtuella lärmiljön består av tre huvudsakliga influenser: visuella, textuella och beteendemässiga identiteter. Anonymitet i onlineutbildning kan vara en nyckelfaktor för elevers framgång.

Flexibilitet

Onlineutbildning erbjuder flera fördelar jämfört med konventionell skolgång. Dels kan eleverna lära sig i sin egen takt. I traditionella klasser rusar lärare igenom koncept och följer upp med uppgifter, vilket lämnar lite utrymme för frågor eller full förståelse av materialet. Å andra sidan tillåter onlineinlärning eleverna att sakta förstå begreppen, vilket säkerställer att de har en grundlig förståelse av materialet. På grund av detta får onlinestudenter vanligtvis högre betyg. Men vilka andra fördelar finns det med en onlineutbildning?

Studenter kan studera i sin egen takt och de kan få tillgång till kurser när de vill. Onlineinlärning ger också många fördelar, inklusive friheten att arbeta med privata eller officiella uppgifter samtidigt som du slutför kurser. Elever kan också lägga extra tid på svåra ämnen, som de som de kan tycka är svåra. Inlärningstakten är helt upp till dem. Denna flexibilitet är också viktig för elever som arbetar med ett krävande schema eller om de måste ta hand om andra uppgifter utanför skolan.

Även om många människor tycker att traditionell skolgång är överväldigande, erbjuder onlineutbildning en rad alternativ för upptagna människor. Onlinekurser kan ge flexibel schemaläggning och flexibla språkplaceringsarrangemang som fungerar bra med späckade scheman. Trots den flexibilitet som erbjuds av onlineutbildning är traditionella klassrum fortfarande ett bra val för studenter som arbetar på dagarna och vill ha lite ledigt mellan klasserna. Studenter bör dock överväga fördelarna och nackdelarna med onlinelärande innan de fattar ett beslut.

Kosta

Även om onlineutbildning kan vara billigare än personliga klasser, kan kostnaden för själva utbildningen vara hög. Högskolor måste implementera dyr programvara, köpa videohårdvara och utbilda eleverna i hur man använder dem. Ytterligare kostnader inkluderar teknisk support. Även små liberala konsthögskolor, som inte är kända för sin överkomliga pris, måste investera i nya system och infrastruktur. Det finns många sätt att minska kostnaderna för utbildning online. Här är tre. Tänk på din inlärningsstil och kostnaden för undervisning.

Vissa universitet och högskolor kan ta ut betydligt mer än kostnaderna för en högskola på campus, medan andra kan ta ut mycket mindre. Medan de flesta högskolor kommer att ta ut samma kursavgifter, kan vissa lägga till avgifter för böcker, programvara och handledningstjänster. De flesta institutioner kommer att införliva dessa avgifter i undervisningen. Om din ekonomiska situation inte kan stödja dessa kostnader, överväg att satsa på en högskola på campus. Om kostnaden för onlineutbildning är ett problem, undersök olika alternativ innan du väljer ett.

Den verkliga kostnaden för en personlig examen är högre, eftersom den inkluderar transportkostnader. Men fördelarna med en online-examen uppväger dessa nackdelar. Flyttkostnaderna är ofta minimala eller obefintliga, eftersom nätstudenter redan bor i en bekant miljö. Parkeringstillstånd kan variera från en institution till en annan. Och eftersom onlineskolor inte erbjuder förmåner på campus, är de billigare. Om ett program innehåller dessa fördelar eller inte är upp till dig.

Inverkan på traditionella klassrum

En av de viktigaste utmaningarna för onlinelärande är bristen på självmotivation. Traditionella klassrum har många faktorer som motiverar eleverna mot lärandemål, inklusive direkt kommunikation med professorer, peer-to-peer-interaktioner och ett strikt schema. Även om dessa faktorer kan vara frånvarande i onlinekurser, är de fortfarande avgörande för framgången med onlinekurser. Följande är några av de största utmaningarna som onlinelärare står inför. Här är några sätt att lindra dessa utmaningar.

Huvudsyftet med studien var att fastställa skolstudenters, lärares och professorers uppfattning om onlineutbildning. Dessutom analyserades studiens resultat genom att samla in och analysera enkätsvar från deltagarna. Deltagare var gymnasieelever, högskolestudenter och professorer. Detta kommer att bidra till att förbättra det nuvarande scenariot för förberedelser, informera undervisnings- och lärandegemenskapen och föreslå giltiga punkter till regeringstjänstemän. Vidare kommer det att ge värdefull information till beslutsfattare inom utbildningsområdet.

I USA undervisar professorer vanligtvis tre till fyra timmars klasser, medan andra undervisar fyra till åtta timmars klasser. Trots dessa skillnader rapporterar eleverna dock färre problem jämfört med traditionella klassrum. En tredjedel av onlinestudenterna har svårt att anpassa sig till onlineformatet. En annan undersökning visade att 44 procent av professorerna sa att de inte kunde anpassa sig till onlineläget och rapporterade obehag, inklusive ryggvärk och huvudvärk.

Personliga aktiviteter

En framgångsrik övergång till onlineutbildning kräver att lärare förstår fördelarna och utmaningarna med denna nya inlärningsmiljö. För att säkerställa framgångsrik onlineutbildning måste utbildare utforma aktiviteter som stöder olika sätt att lära sig. För att uppnå detta bör utbildningsmiljön anpassas till varje elevs speciella inlärningsstil. Detta kräver en förändring av undervisningsmodellerna. Personliga aktiviteter kan göra en värld av skillnad för eleverna. Men om elever online inte är redo att byta över bör skolor överväga att tillhandahålla några traditionella personliga aktiviteter för att hjälpa dem komma på rätt spår med sina studier.

Elever kan få ut det mesta av sitt virtuella klassrum genom att använda en mängd olika kommunikationsmetoder. Dessa kan inkludera e-post, diskussionsforum, chattrum, kontorstid, mobiltelefoner och textmeddelanden. Även om lärare kanske inte är personligen i klassrummet varje dag, är de där för att hjälpa eleverna att lyckas och bör vara tillgängliga för att svara på frågor. Dessutom bör onlineskolor erbjuda flera alternativ för kommunikation så att eleverna kan få ut det mesta av denna resurs.

Distansundervisning kan vara fördelaktigt för elever vars fysiska läge gör det svårt att delta i lektioner. Men onlinekurser kan komplettera dessa fysiska upplevelser, vilket kan hjälpa dem att lära sig och behålla information mer effektivt. Kombinationen av personliga och onlinekurser kan också hjälpa eleverna att utveckla viktiga färdigheter som tidshantering och effektiv kommunikation. Genom att integrera personligt lärande och onlineinlärning kan utbildare öka chanserna för eleverna att få de bästa resultaten. Men fördelarna med onlineutbildning är inte omedelbara.

Tillgänglighet på mobila enheter

Framväxten av framväxande teknologier har gjort lärande på resande fot möjligt, särskilt genom innovativa handhållna enheter. Att använda mobiltelefoner i utbildningssyfte var bara en tidig utveckling, men smartphones kommer att förändra utbildningens ansikte totalt. Nedan listas några av anledningarna till att mobil utbildning snart kommer att bli verklighet för mobilanvändare. Dessa inkluderar behovet av större bekvämlighet och överkomliga priser, tillgänglighet till utbildningsinnehåll och överkomliga priser. Dessa faktorer bör dock inte vara de enda bestämningsfaktorerna för mobilanvändning.

Tillgänglighet för onlineutbildning på mobila enheter: Trots sina fördelar har det också några nackdelar. En av de största nackdelarna är att eleverna tvingas köpa ny hårdvara och betala för den. Dessutom begränsas mobilt lärande av den fysiska enhetens batteritid, vilket kan vara ett problem i avlägsna områden. Dessutom är det lättare för elever att bli distraherade när de använder en mobil enhet. Att använda en mobil enhet för att slutföra utbildningsuppgifter kan också skapa distraktioner, vilket resulterar i bortkastad tid.

Men även om majoriteten av tonåringar föredrar fysisk närvaro och traditionella klassrum, finns det en växande trend mot användning av mobila enheter. Andelen vuxna som är inskrivna i långlivskurser liknar dessa, med många av dem sannolikt inte att ha tillgång till mobila enheter. Men när det kommer till universitetsstudenter är det mycket mer sannolikt att deras preferenser är digitala än traditionella klassrum. Även om de kanske inte är lika villiga att använda en smartphone för att lära sig, är de väldigt intresserade av sina smartphones.


Jakob Andersson

Ingenjör som gillar CAD och Produktutveckling. Jobbat med elearning sedan 2016. Finns på lite olika plattformar med olika kurser i CAD.

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *