Produktutveckling är en process som en vara går igenom från konceptualisering till den slutliga varan eller tjänsten. Huvudsyftet med produktutvecklingen är att öka produktens marknadsvärde och tillfredsställa slutanvändaren. Ibland kan en kund ogilla vissa produkter, och därför bör producenten fokusera på att förbättra dem.

Olika steg i produktutvecklingsprocessen kan skilja sig från ett företag till ett annat, men några är vanliga i alla produkter. Oavsett vilket måste varje utvecklingsfas innehålla kvalitativ marknadsundersökning även när den är på idéstadiet, designen och efter lanseringen.

Den nya produktutvecklingsprocessen

Idéation

Detta är det första steget där verksamheten söker nya idéer om nya produktmöjligheter. Processen kan innebära att uppdatera en tidigare produkt eller ändra den efter marknadens krav och trender. Det är också bra att undersöka produktens konkurrenter och utveckla en produkt som vinner konsumenterna.

Idéstadiets mål är att lösa ett problem genom att komma med en tjänst eller produkt för att fylla tomrummet.

Idéscreening

Ta med alla dina idéer till bordet, filtrera dem och behåll de som är värda besväret. Den processen kallas  produktvalidering  som kan uppnås genom att;

  • Informera dina vänner och familj om din idé
  • Använda online-undersökningar för att samla in folks feedback
  • Använder Reddit för att få produktfeedback
  • Använder Googles trender i forskningssyfte
  • Genomför en crowdfunding-kampanj

Oavsett tillvägagångssätt bestämmer du dig för att använda, ta både negativ och positiv feedback och analysera dem. Men utgå inte från att alla som visat intresse är potentiella kunder förrän de köper produkterna eller tjänsterna.

Konkurrensanalys – Det är vanligt att hitta konkurrenter till dina tjänster eller produkter överallt. Gör därför konkurrensanalys genom att kolla din konkurrents sajter och signera för deras mail för att få en uppfattning om hur de attraherar sina kunder.

Efter att ha kombinerat produktvaliderings- och konkurrensanalysrapporterna kommer du att mäta och nivån på efterfrågan som din tjänst eller varor har och konkurrensnivåerna innan du fortsätter.

Marknadsanalys

Även känd som en marknadsföringsstrategi, identifierar detta steg hur man marknadsför och säljer produkter och tjänster. Fasen består av följande;

Produkt – Detta är den produkt eller tjänst som verksamheten har introducerat till målgruppen.

Pris – Hur du prissätter dina tjänster och produkter påverkar vinsten och utbudet.

Marknadsföring – Ett företag kan bedriva produktmarknadsföring genom en annons online, affischer och sociala medier. Syftet med reklam är att ta tjänsten eller produkterna till målgruppen.

Placering – Varje produkt eller tjänst har den faktiska placeringsplatsen; oavsett om det är en onlinetransaktion måste kunden veta var den kan få tag i produkten eller tjänsten.

Ett företag bör sträva efter regelbundna justeringar av sin marknadsföringsstrategi för att passa in i denna värld av föränderlig teknologi.

Prototypframställning

Tanken bakom prototypframställning är att göra eller skapa en färdig provprodukt för att visa upp för kunderna. Under denna experimenterande process kan du göra olika versioner av produkterna. Efteråt kan du eliminera de som inte är tilltalande baserat på konsumentens perspektiv och nöja dig med det bästa urvalet.

Prototypframställning beror också på värdet av dina produkter. De med grundläggande kunskaper om mode, smycken och design kan prototyper av sina produkter. Ändå föredrar de flesta företag att använda tredje part. Du kan till exempel rådfråga skomakare om du är i skobranschen.

Inköp

När du nöjer dig med den bästa versionen av dina produkter eller tjänster är det dags att leta efter materialleverantörer och andra partners som kommer att underlätta produktionen. Sök efter leverantörer online eller gå på mässor relaterade till ditt företag. Det är tillrådligt att leta efter flera leverantörer för att jämföra priser och få en reservplan om en av dem misslyckas.

När du köper kommer du ändå att bestämma om du vill använda lokala eller internationella leverantörer. Kontrollera kostnaden, fördelarna och nackdelarna och se vilket alternativ som är bäst. Den vanligaste plattformen för utländska inköp är Alibaba.

Prissättning

Efter forskning, prototypframställning och inköp, beräkna kostnaden för produktionen av produkten. Fråga också runt och kolla priset på liknande produkter på marknaden för att undvika att gå för lågt eller högt, vilket påverkar din försäljning. I de flesta fall köper kunder produkter baserat på kvalitet, pris och produktdesign. Så prissättningen avgör om produkten kommer att växa eller inte.

Sjösättning

Efter att ha gått igenom ovanstående process är produkten nu redo för lansering. Uppdatera dina kunder via e-post, din webbplats och andra sätt. Livslängden för en produkt kommer i hög grad att påverkas av mottagandet av målgruppen och konkurrensen.

Nu när den nya produkten har blivit en del av dess produkter är kontinuerlig produktutveckling nödvändig. Det säkerställer att produkten uppgraderas och förbättras enligt marknadens krav.

Sammanfattning

Produktutveckling är unik för varje produkt på marknaden och varje tillverkare går igenom olika utmaningar. Det är inte lätt att omvandla en idé till en komplett produkt eller tjänst; du kommer att möta utmaningar och misslyckanden på vägen. Men tappa inte fokus, produktutveckling är en föränderlig process, och du kan lära dig genom misstag. Produktutvecklingsprocessen är avgörande och bör observeras.


Jakob Andersson

Ingenjör som gillar CAD och Produktutveckling. Jobbat med elearning sedan 2016. Finns på lite olika plattformar med olika kurser i CAD.

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

RSS
Follow by Email
YouTube
YouTube
Pinterest
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Tiktok